Gedrag veranderen II: ongewenst gedrag onderbreken

Om ongewenste gewoontes om te kunnen buigen tot gewenste gewoontes, moet je je bewust zijn van de gewoonte. Dat start met het bijhouden van een dagboek. Zo creëer je inzicht.

Vervolgens moet je de gewoonte onderbreken. Op dat moment is er sprake van bewustwording en kun je mogelijk nieuw gedrag implementeren. 

 

Hoe ziet dat er dan uit, obstakels inbouwen?

 

Stel, je pakt altijd een koekje bij de koffie en je wil dat niet meer (bij ieder kopje koffie).

Een vorm van een obstakel inbouwen is de pak koekjes te verplaatsen. Dus bijvoorbeeld niet meer in dezelfde kast als waar de koffie staat. Zoek er een nieuwe plek voor, bijvoorbeeld een plek waar je sowieso geen voedsel bewaart of niet in/vlakbij de keuken. Is de nieuwe bewaarplaats qua obstakel niet ‘groot’ genoeg, verplaats het weer.... Net zo lang totdat je er niet meer (standaard) naartoe gaat om je kopje koffie ‘mee aan te vullen’.

 

 

Zorg voor een alternatief om stress te voorkomen:

Wil je het als ‘eetmoment’ houden, pak bijvoorbeeld een stuk fruit of iets anders wat je als tussendoortje had gepland.

Drink iets anders, iets waarbij je geen link hebt gelegd met koek (of eten).

 

 

Contactgegevens

Inspired by Health

info@inspiredbyhealth.nl

06-14421644

 

KvK 68873018

 

Algemene voorwaarden